♥All About My Family, My Friend, Food, Hobby and We Are Also Love Travelling♥

Thursday, January 19, 2012

Sian Dia.. Aaaa.. Semput...

السّلام عليكم و رحمة الله

Selalu dgr org citer je anak kena amik nebulizer sbb kahak byk la.. susah nak nafas. Ni kena kt diri sendiri. Tak penah pun anak-anak kena. first time.. Aku penah la sekali masa demam seminggu sampai susah nak nafas. mmg rasa sgt pahit. time tu terpikir camne la bebudak kecik ni kalau kena neb camni..

Semalam pas balik umah dr amik anak-anak kat umah MIL, dgr nafas Ayna yg kuat pastu macam tersekat-sekat je. Risau sgt terus hubby ajak gi klinik.

Doktor cek mmg ada semput sikit. Ayna mmg demam, selsema dan batuk. Mgkin pasal tu kot dia jd semput tu. Cuma doktore kata takla teruk. Pas kena nebulizer, bg gas dia akan ok. Lega betul dengar. Time tu dah berdebar risau Ayna akan menangis.. tp.. dia tak nangis langsung pun.. nasibla cuma 3 minit je. kalau lama-lama mesti dia akan mengganas.

Nebulizer itu apa?

Alat yang digunakan untuk mentadbir ubat dalam bentuk kabusdihidu ke dalam paru-paru. Ia biasanya digunakan untuk merawat cystic fibrosis, Asma, dan lain-lain penyakit pernafasan

dia rileks je macam dah biasa je

sibuk je nak pegang sekali

dah settle..
alhamdullillah.. skrg dah ansur baik..
doktor cek balik pastu, ada kurang sikit.
cuma pg tadi je risau sbb masih semput lg.. kalau xok mmg kami nak cek kat hospital selayang pulak..
cepatla sembuh bambam mama..
nanti kite nak gi jenjalan mandi swimming pool..

7 comments:

Karukord Jagau's said...

kena jaga tu...kalau kena lg,cepat2 bawak ke klinik....sian si kecik tu.

aReLaN said...

siannya dia.take care tau.hmmm..camne leh semput??ada alergik pape ke??

Azhariah Zuber said...

sian tgk budak2 guna gas tu. cepat baik

~aYu~ said...

Karukord Jagau's : skrg ni mgm kena tgk jela. risau tul.

~aYu~ said...

aReLaN : dia kerap ada kahak mngkin tu yg wat semput tu atau ikut nenek dia yg mmg ada asma..

~aYu~ said...

Azhariah Zuber : mmg sian tgk. skrg ni makin kurang dah.. tp nak kena jaga² la.

umialya said...

elak tempat yg punyai ramai org n kawasan berdebu, moga cepat sembuh ye