♥All About My Family, My Friend, Food, Hobby and We Are Also Love Travelling♥

Friday, November 4, 2011

Bahaya Bebola Kristal


 
 

KUANTAN - Seorang kanak-kanak perempuan menanggung kesakitan terpaksa dibedah kelmarin selepas menelan beberapa butir objek yang disangkanya gula-gula di hadapan rumahnya di Perkampungan Sri Mahkota Jaya di sini pada 26 Oktober lalu.

Ifti Ilya Farhana Mohd. Khairuddin yang berusia setahun tujuh bulan tidak menyangka gula-gula itu sebenarnya bebola gel atau hidrogel, sejenis baja tanaman hiasan yang boleh membesar sehingga beratus kali saiz asalnya jika direndam di dalam air.

Ibunya, Siti Aisyah Yusof, 27, berkata, anak sulungnya itu dipercayai mendapat bebola tersebut daripada rakannya.

"Semasa dia masuk ke dalam rumah, saya lihat dia memasukkan beberapa butir manik sebesar kacang hijau ke dalam mulutnya," katanya ketika ditemui di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini semalam.

Bagaimanapun, Siti Aisyah yang merupakan seorang guru memberitahu, empat hari selepas itu anaknya tiba-tiba muntah lalu terkeluar sebutir gel sebesar guli.

Bimbang keselamatan anaknya, dia mengejarkan anaknya itu ke HTAA pada pagi Ahad lalu. Sementara itu, bapa mangsa, Mohd. Khairuddin Harun, 29, pula berkata, pada peringkat awal, doktor tidak dapat mengesan sebarang objek selepas melakukan ujian sinaran X (X-Ray).

"Anak saya berterusan muntah, suhu badan pula naik mendadak sehingga 45 darjah Celsius dan pemeriksaan lanjut akhirnya berjaya mengesan ada objek di dalam usus kecilnya," katanya.

Sumber : Kosmo


Dulu Echa suka sgt main benda ni. Kalau gi kedai mesti dia amik serbuk jeli ni yg harganya RM2.00. Dh puas marah dia nak gak. Penah nampak dia masukkan dalam mulut. Lepas marah dan tak layan dia beli, dia tak mintak lagi nak main benda tu. Semalam bacakan paper ni kat Echa. Sungguh² aku usaha nak pahamkan dia. Aku taye kat dia, Echa ada makan x? Dia kata takde. Syukur sesgt Echa tak nak main lagi benda tu.


1 comment:

Ekmi Rabat said...

dtg singgah sini and follow :)