♥All About My Family, My Friend, Food, Hobby and We Are Also Love Travelling♥

Wednesday, September 14, 2011

Senarai Semak Yg Perlu Dibawa Bila Ke Pasar Raya


Semakin hangat isu produk tak kira makanan, minuman maupun barangan harian kita yang dicemari oleh istilah HALAL. Makin banyak makanan yg didedahkan mempunyai DNA babi hingga buat kita takut. Kalau dah banyak tak halal, apa makanan yg patut kita makan? 

Dapat emel dan aku copy & paste je kat sini.
 
Berita penemuan bahan makanan berunsurkan babi semakin menjadi-jadi, terkini  produk HP Sauce dan Tabasco Pepper Sauce yang disahkan mengandungi DNA babi oleh Jakim. Persoalan kenapa setiap makanan perlu adanya unsur babi? Ada mendapat satu risalah yang diedarkan oleh Dr. Rasheed Mos, Universiti Malaya, Persatuan Pengguna Malaysia, Jakim, Jabatan Kastam Malaysia. Kajian ini telah dibuat oleh Mahasiswa UTM, UUM, USM, UKM dan CAP. Mari kita perhatikan adakah kita termasuk dalam pengguna bahan babi ni

Senarai barang yang mengandungi lemak babi
  1. Minyak masak LAM SOON ( Cap Helang dan Buruh)
  2. Ubat Pearl Cream Arche (Thailand)
  3. Ajinomoto (Thailand)
  4. Ais krim berharga RM1.00 ke atas
  5. Semua tauhu buatan orang cina
  6. Sabun LUX dan Lotion Badan Buatan Malaysia, USA dan Thailand
  7. Sabun Fab berbuku
  8. Lobak Jeruk
  9. Mee dan Kueteow basah (buatan cina)
  10. Krim Muka Hazeline Snow
Senarai nama barang yang mengandungi (Kulit babi, uri dan binatang yang tidak halal)
  1. Semua jenis serbuk mee segera terutama Maggi
  2. Pucuk, kulit popia, fish cake dan bebola ikan buatan orang cina
  3. Daging burger import
  4. Sardin, kari ayam dalam tin dan yon taufu buatan orang cina
  5. Kasut bola jenis 'Gold Cup'
  6. Berus gigi jenis 'Reach'
  7. Mee kering (sanggol)
  8. Semua sabun mandi yang diimport
  9. Ajinomoto kecuali keluaran kilang lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
  10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran orang islam
  11. Have Pearl Cream
  12. Ramuan Kentucky Fried Chicken dan Mc Donald
  13. Ubat kurap buatan orang cina
  14. Beehon segera siam
  15. Mee rebus tulang dan kiub perasa ayam
  16. Sabun mandi yang berminyak
Senarai nama yang mengandungi gelatin (Lemak babi dan binatang tidak halal)
  1. Bosset wine gum
  2. Dairy milk coklat
  3. Coklat cadbury/ Chewing gum
  4. Sugus strawberry
  5. Passer Doily Mixture
  6. Trebo Mint Chewing gum/ Peppermint
  7. Scothes vikmin
  8. Share extra atrenght
  9. Black current jelly
  10. Royal gulaman dan Decart oranges
  11. Valvis gelatin
  12. Sarung kapsul ubat
  13. Ais krim dalam bekas plastik
  14. Gula-gula fruities
  15. Cake mets vilber punch
  16. Coklat cake
  17. Tepung kastard lady's choice
  18. Semua jenis jelly
  19. semua jenis gincu
  20. Semua jenis Sheisedo
  21. Lady's choise jelly
  22. Pringgles Patoto Chip's
Senarai nama yang mengandungi alkohol dan unsur-unsurnya
  1. Barangan AVON keseluruhannya
  2. Pewangi ketiak terutama jenama Vitalis dan Concord
  3. Minyak rambut Brylcream (hijau)
  4. Racun serangga jenis spray seperti Shektox, Baygon dan Mortin
  5. Seluruh ubat batuk jenis sirup
  6. Keseluruhan ball pen dakwat kering
  7. Tonik bayi grape water, Tonik waterberry compound

2 comments:

Mama Miraki said...

alamaka banyaknya....betul ker senarai ni..aduhai.....caman erk....ada yg dah tertelan..lepas ni kena buat list baru...barangan yang halal..

kemey said...

bodoh jugak diorg ni ek..ni yg aq nk mulut lps nih,da sah2 babi tu bwk pnyakit nk jugak dia..