♥All About My Family, My Friend, Food, Hobby and We Are Also Love Travelling♥

Monday, February 7, 2011

Jelajah Selatan - Johor

Sambung balik citer jalan-jalan ni..

Lepas puas bermandi-manda di PD, rileks kt umah 2 hari. Time nila leh kemas umah dan basuh segala baju. Mertua mmg dah ajak ke Johor sbb ada kenduri kahwin di kota Tinggi. Tp, dorg gi ari Khamis sbb nak tido kt kampung di Batu Pahat dan tido umah makcik di Muar pastu makcik di Kota Tinggi. Rasa nak rehat dulu kt umah dan pikir2 nak pegi ari Jumaat atau Sabtu atau tak pegi. Risau nak tinggal umah lama2 sbb jiran sblh umah ktorg lak baru umah kena pecah. Dorg baru balik dr Perak ari  Khamis jam 1.30 pg. Sampai umah tgk pintu dapur ternganga. Sama je kes macam umah aku dulu. Ktorg pun baru blk dr uptown. So, mmg tak tido lg la tgh lepak tgk tv. Jiran sebelah panggil hubby utk tlg tgkkan. Jantung aku mmg berdebar2 dan kaki lutut ni menggigil. Tp, xmasuk tgk umah dorg sbb Echa tido. Umah jiran ktorg ni mmg pentingkan keselamatan. Sume pintu dan tingkap ada selak dan mangga. Tp, pencuri tu masuk ikut siling yg dipecahkan dan kuar ikut dapur dgn gunakan kunci umah. Aduss... lagi la ktorg takut nk tinggalkan umah.

Hubby lak mmg excited tul nk balik Johor. Yela.. sepupu2 sume dh calling2. Echa pun merengek "nak balik ampung nek nab.  jomla mama papa... echa nak alik ampung nek nab". Ntah cmne la dia leh kata cmtu pun taktau. huhu.. ikutkan hubby nak gerak kol 3 pg sabtu aritu. Puyela dia tak tido. kemas barang2 nak bwk dan baju Echa pun dia kemaskan masuk dalam beg lagi. Tinggal baju aku je dia tak kemas. Family mertua lak tak jd nak tido umah makcik di Muar. 2 malam dorg tido kt kampung jek

Dah kemas2 kol 5.30 pagi baru ktorg gerak. Tupun angkut laptop, sorokkan duit syiling hasil menabung dan barang2 kemas yg tak seberapanya ada. Berdoa jgnla ada malapetaka yg dtg. Echa tgh syok2 tido angkut skali dgn baju tido. Biarla dia tido sepjg perjalanan leh aku rileks. hehe...

Hubby ikut Pagoh sbb dia malas nak masuk Muar. Baru masuk simpang Pagoh, mak hubby kol jgn ikut Pagoh sbb banjir. Hubby dgn konfiden kata ok je tak banjir pun. dah surut dah.. Baru je letak phone, dh jem kat dpn ktorg. Mmg banjir la.. hahaha..

muka hubby yg tensen meredah banjir sbb kete dpn slow sgt.
"kenala bwk laju skit kang mati enjin lak" bebel hubby..

 Echa yg baru bangun tido dgn baju tido lg.. hepi dia nak blk kampung..
 
ha.. slalu dpt tgk kt tv ni dpt tgk live. ada yg siap bersampan lg..
nasib baikla kete takde apa2.

Sampai kampung Parit Sulong kol 8.30 pg rasa nak makan roti canai kat gerai Pasar Parit Sulong dkt dgn 7eleven. Dia puye kuah kari sedap.. Niat nak makan 2 keping roti canai dan kuah tambah. Tp, hampa dan kecewa hati ni sbb tutup lak. Makan kat tempat lain je yg tak sedap. huhu.

Kol 9.15 pg dh smpai kampung. Sunyi lak bila family lain takde. Kalau tak dah riuh rendah dgr suara2 yg tnggu turn nk mandi dan sarapan pagi. Yg sambut ktorg adalah adik ipar, Eija yg bukak pintu. Mak, abah dan Emi ke Pasar. Eira lak tgh tgk TV. Waaahhh.. macam dorg ni dok kt kampung lak ktorg yg dtg melawat dorg.. hehe.. Echa turun2 je kete terus ke pondok comel taye amir... dafi.. siannya anak mama ni kwn2 takde.

bersantai dulu..  


Borak anak-beranak jela.


Me n hubby..
  
bersiap utk ke Kulai Jaya lak

muka sedih nak blk.. huhu.. sedih ke ekk?

Echa tlg angkut beg haji atuk dia.

mak yg sedih je nak tinggalkan umah ni setelah 2 malam berkampung kt sini..
sume dh clean n clear.. sampah pun dh buang.. dapur dh bersih.. ok apa lagi yer?
hubby ingat nk bakar sampah tp xjd sbb kang nak kena tgk lak pdhal ktorg nk blk dh..

Kol 11.30 pg gerak ke Kulai Jaya umah pakcik hubby, Cik Rin. Kali ke2 kami ke sini. Lepak kt sini dulu sblm ke Kota Tinggi. Rehat dan tido di bilik yg besar. Echa nampak ada bath tub terus dia nak mandi.

cantiknya wallpaper dan deco umah ni kan..

tgkla Echa tu cover perut papa dia ekk.. 


mcm kat lobi hotel lak.



 
menu tghari yg sedap dan menyelerakan sbb ada sambal kicap yg power.. byk giler aku makan..

Kol 6 ptg gerak ke Kota Tinggi dan bermalam di sini sbb kenduri kahwin belah abah pun dkt2 sini je.

rajinnya Eija sendukkan nasi





acara makan malam beramai2..

Cik Som yg baru balik dr Pahang pun dtg.. siap bwk kerepok lekor lagi..

 
 Sukanya Echa dpt main dgn sepupu2 dia..

 
 Ayep dan wife dia Miza.. nak balik Penang dah org Penang ni nooo..

Esoknya kol 11.30 tgh pun ktorg gerak balik menuju ke Taman Saujana Kota Tinggi untuk kenduri kawin lak. Kejap je pun kat sini sbb nak balik antar Emi kat UITM.




Kol 1 tgh ktorg gerak balik.  Sblm Ayer Keroh dh jem. Jenuh hubby ikut jalan lama tak nak jem puye pasal. Nak antar Emi kt UITM masuk simpang Jasin. Mmg ikut jalan lama betul. Time ni la bergunanya GPS. hehe.. Syukur selamat sampai umah dan alhamdulillah umah takde apa.

2 comments:

Mama Miraki said...

Cian cucu nenek ni...nak balikkg tapi nenek tak aa yea...hehehehehhe..caman boleh terinagt nek nab yea..memang ;er ayu budak2 ni kalau nak balik kg mesti tanya echa ada ker..dafiy ker...dia orang ingat kita ni selalu aje bersama kot

Ayu said...

ktorg pun gelak biler dia ajak gi kampung nek nab. taye dia umah nek nab ke? dia kata tak... ampung ada amir, dafi.. hahaha..