♥All About My Family, My Friend, Food, Hobby and We Are Also Love Travelling♥

Friday, November 5, 2010

Balik Kampung::Mari Kita Ke Ladang

Lama tak balik kampung Melaka.. Kampung aku di Lubok China, Ramuan China Kecil. Sempadan n9 dan melaka jek. Kalau blk sini rasa tenang je hati tgk keindahan binaan rumah kampung, pemandangan dan tgk lembu2 berkeliaran di jalan. Echa pun suka.  Last blk kalau x silap 5/6 bulan dulu.. cmne la keadaan projek alang skrg? Sejak 2 tahun alang wat projek kt kampung,  tu dh jd umah kedua buat familyku terutamanya ayahanda dan bonda. Kdg2 seminggu dorg dok sana pastu blk gombak sabtu dan ahad jek. Time tu baru la rasa berjauhan dgn dorg. Kami sekeluarga menyokong niat alang nak usahakan tanah ayahanda di kampung. Dari tanah tu terbiar, elok juga alang usahakan.  Adik-beradik yg lain pun turut sama membanting tulang, mencurahkan tenaga utk menolong dan menyokong projek ni.. Ayahanda pun suka sbb sekurang-kurangnya rumah di kampung xdela kosong jek..

Teratak di kampung.. comel jek.. byk kenangan kt sini.. Kalau adik2 beradik kumpul penuh satu umah..

 sebelah masjid.. takdela sunyi..
masa kecik2 dulu suka main dlm masijd ni..


blkg umah terus nmpak ladang sayur-sayuran..
dulu semak samun jek.. ada pokok getah..
ada pokok besar yg menakutkan.. tp dah tebang sume..
mari kita  ke ladang.. oooiii..


Ni amoi jual sayur.. hehe


Echa dgn bondaku..
Bonda dah siap tukar uniform..

projek timun..

projek bendi..
ni alang yg jd petani moden..
sian tgk dia.. dok sini.. anak bini dok KL..

bonda suka dok sini..
dia kata leh exercise..
kuar peluh..


 ni utk projek ternakan lembu.. 
tu la tauke lembu nya.. hehe..

ni projek cili..
 lama x berkebun..
kejap je dh berpeluh satu badan ni..


tanaman pisang..
dulu ada tanam rosselle.. 
tp dh xde dah..



tempat lepak hubby, abang2 dan adikku..
ada kolam air..
dok kat batang kayu.. pasang pancing..
tgh2 malam buta pun sanggup dok sini nk pasang pancing..

stor atau markas..



papa ni comel la pakai topi ni..



buat masa ni xde pekerja lagi..

dulu ada pekerja tp dh nk kawin terus berhenti.. 
moga alang berjaya dgn projek ni dan jgn putus asa.. kami sentiasa menyokong alang..
klu xde apa program, kami akan dtg sini..
tak tido sini pun..
kol 10.30 mlm baru gerak blk..
syok tau blk mlm2 lalu jln kampung..
seram pun ada..

No comments: